Op zoek naar het DNA van Meierijstad

MEIERIJSTAD - In 2028 wint Meierijstad de Nobelprijs voor Cultuur. Tenminste, als het aan de bezoekers ligt van de bijeenkomst die de gemeente vorige week organiseerde over het marketingbeleid. In de Afzakkerij in Veghel bogen inwoners, politici en ondernemers zich over de vraag: Hoe zetten we Meierijstad op de kaart?

Op tafels in café De Afzakkerij liggen grote vellen papier, pennen en kaartjes met vragen als: Als je terugkomt van vakantie, waarom ben je dan telkens toch ook weer heel blij terug thuis te zijn? Meierijstad is op zoek naar een manier waarop het zich kan onderscheiden van andere gemeenten en organiseert daarom bijeenkomsten. Eerder al organiseerde de gemeente pizzasessies met jongeren. “We zijn een relatief nieuwe gemeente, maar hebben nog niet echt een scherp profiel. Dat verhaal zijn we aan het bouwen en daar hebben we de hulp van alle mensen in onze gemeente bij nodig”, zegt Lisette van der Zwaluw, beleidsmedewerker Citymarketing.

Iets verbeelden
De deelnemers aan de sessie vanavond zijn vooral geïnteresseerde en betrokken inwoners, raadsleden en ondernemers. De avond werd geopend door wethouder Jan Goijaarts en aan elkaar gepraat door professor imagineering Diane Nijs. Nijs neemt de deelnemers mee in de wereld van verbeelding en laat zien hoe het imago van een stad verbeterd kan worden door collectieve creativiteit. Nijs hielp Antwerpen opnieuw op de kaart te zetten toen het slecht met de stad ging. Als het mogelijk is een stad aan het infuus nieuw leven in te blazen is het volgens haar helemaal mogelijk een nieuwe stad tot leven te brengen. “Dat is wat we hier vanavond samen gaan proberen.”

Groepjes
Bij binnenkomst kregen bezoekers tafelnummers toegewezen. Op deze manier zitten er aan elke tafel mensen met diverse achtergronden uit verschillende kerngemeenten. Eerst krijgen ze van Nijs de opdracht elkaar te leren kennen door open vragen aan elkaar te stellen en goed naar elkaar te luisteren. Daarna is het tijd voor het echte werk en brainstormen de groepen over de identiteit van inwoners van Meierijstad. Volgens de deelnemers zijn inwoners bourgondisch en saamhorig. Al snel wordt duidelijk dat de deelnemers trots zijn op de ondernemers, vrijwilligers en culturele activiteiten in de nieuwe stad. Aan het eind van de avond mag pas echt groot gedroomd worden, als de deelnemers zich buigen over de vraag hoe Meierijstad in 2028 in het nieuws komt. De ambities van de deelnemers zijn groot. Over tien jaar moeten inwoners van Meierijstad bijvoorbeeld de gelukkigste mensen op aarde zijn. Daarnaast moet er een groot central park gecreëerd worden op de Vlagheide en wint Meierijstad over tien jaar de Nobelprijs voor Cultuur.

De ideeën en dromen voor Meierijstad van de deelnemers worden als het goed is samen met de input van de pizzasessies meegenomen in Citymarketingbeleid.

 

 

Terug naar het overzicht

Copyright © DeMooiKrant.nl