Laat die toeristen maar komen

MEIERIJSTAD - Beleving en authenticiteit. Twee woorden die regelmatig terugkomen in de recreatief-toeristische visie die donderdag 8 november ter vaststelling wordt aangeboden aan de gemeenteraad.

Sinds Sint-Oedenrode, Veghel en Schijndel verenigd zijn in één gemeente is er volgens het college behoefte aan een nieuw recreatief-toeristische visie. De gemeente gaf een bedrijf opdracht onderzoek te laten doen naar de kansen en potenties van Meierijstad en naar aanleiding van de uitkomsten is een actieprogramma opgesteld.

Publiekstrekkers 
De kracht van Meierijstad is dat het een gastvrije gemeente is met een aantrekkelijk landschap. Daar tegenover staat dat we niet echt grote publiekstrekkers hebben en dat er weinig kwalitatief hoge verblijfslocaties zijn. Daarnaast is het aanbod vooral gericht op de zomer en zijn er minder winterse activiteiten. Het toerismeaanbod focust zich vooral op mensen die graag gezellige en actieve groepsactiviteiten doen, maar spreekt ook mensen aan die zich willen verdiepen in cultuur en natuur.

Beter op de kaart 
In de wereld van toerisme draait tegenwoordig alles om authenticiteit en beleving. In de visie staat dat ook Meierijstad hier slim gebruik van kan maken, door attracties en bezienswaardigheden te koppelen aan verhalen over oude ambachten, historische kerken en het industriële erfgoed. In de visie wordt het voorbeeld genoemd van overnachten in een typisch Brabantse Boerderij.

Het is dan ook belangrijk dat de drie kernen van Meierijstad hun identiteit beter ontwikkelen. Zo zou Veghel zich moeten focussen op het industriële erfgoed, Sint-Oedenrode op haar historie en Schijndel moet meer gebruik maken van de kunst en architectuur. Ook moet volgens de visie de verbinding versterkt worden tussen de recreatieve clusters Streekpark de Kienehoef, De Noordkade en De Vlagheide. Het gebied De Vlagheide biedt sowieso kansen, omdat daar ruimte is voor bijvoorbeeld een golfbaan of een mountainbikeparcours. 
Ook de verbindingen met omliggende steden en natuurgebieden zoals De Maashorst moeten beter benut worden, staat in de visie. Ingezet kan worden op verbetering van wandel- en fietsroutes. Meierijstad kan bijvoorbeeld beter op de kaart gezet worden door het Duits Lijntje en het Groene Woud te gebruiken als marketinginstrument. Mensen moeten zogezegd van hun fiets kunnen afstappen om een bezienswaardigheid te bezoeken. Het is ook zaak dat mensen de bezienswaardigheden weten te vinden. Dat kan bijvoorbeeld bereikt worden door een speciale bezoekersapp.

Koester eigen inwoners 
Over de visie is ook meegedacht door de recreatief-toeristische sector. Uit gehouden sessies bleek dat het nodig is dat ondernemers en inwoners van Meierijstad elkaar en elkaars woonplaatsen beter leren kennen. Bovendien moeten de eigen inwoners gekoesterd worden, omdat deze groep toch het meest gebruikt maakt van de voorzieningen en bezienswaardigheden. Uit het onderzoek blijkt dat de inwoners van Meierijstad het liefst gezellige en sportieve groepsactiviteiten doen.

Wijboschbroek en de Schaapskooi 
De recreatief-toeristische visie werd vorige week al besproken in de Commissie Mens en Maatschappij. De partijen waren overwegend positief, maar hadden toch ook flink wat opmerkingen en vragen. Zo prijst Gail Toppenberg (Lijst Blanco) het aantal festivals in Meierijstad, zoals 7th Sunday en Paaspop, en vraagt ze het college te kijken naar de mogelijkheden om meer van dit soort evenementen te organiseren. Marrik van Rozendaal (D66) noemt de visie niet meer dan een strik om alle activiteiten die al bestaan in Meierijstad. Daarnaast oppert Van Rozendaal De Vlagheide te laten vervangen door het Wijboschbroek en De Schaapskooi als recreatieve cluster. De visie wordt tijdens de raadsvergadering als hamerstuk behandeld en dat betekent dat er niet meer over gediscussieerd wordt.

 

 

 

 

 

Terug naar het overzicht

Copyright © DeMooiKrant.nl