Drie mentale trucjes die je door je zware training heen slepen

SCHIJNDEL - Tijdens het sporten denk je soms dat je écht niet meer kan, ook wanneer je pas halverwege je workout bent. Je kunt op zo’n moment verschillende dingen doen. Opgeven lijkt vaak de enige mogelijkheid, maar dat geeft je een ontevreden gevoel. Als je je gedachten weet te verzetten vergeet je de drang om het bijltje er bij neer te gooien. Daarom geef ik je graag drie manieren om jezelf af te leiden van pijn, vermoeidheid of andere ongemakken tijdens het sporten.

1. Luister naar de muziek
Je ziet vaak sporters met oordopjes in hun oren wat op zich best slim is. Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat het luisteren naar muziek tijdens het sporten je prestaties kan verbeteren. Concentreer je op de beats van de muziek of geweldige tekst en sleep jezelf door die workout heen.

2. Focus op techniek
Focussen op het ongemak of vermoeidheid is niet behulpzaam tijdens je workout. Je kunt beter focussen op je techniek. Let bewust op iedere beweging die je maakt. Is je rug nog recht? Span je je buikspieren wel aan? Is je ademhaling diep of oppervlakkig? Het focussen op techniek leidt je af van pijn en komt ten goede aan je prestaties.

3. Tellen
Een truc die vooral hardlopers gebruiken wanneer ze het moeilijk hebben is tellen. Zo ook marathonrecordhoudster Paula Radcliffe. Zij telt, keer op keer tot honderd wanneer ze marathons loopt, waardoor ze geen ruimte heeft voor andere gedachten. Een andere variant hiervan is het tellen van je inademingen, of tel je aantal herhalingen die je maakt tijdens je oefening. Probeer wat voor jou het beste werkt en tel tijdens trainingen.

 

Terug naar het overzicht

Copyright © DeMooiKrant.nl