Waarom zijn eiwitten zo belangrijk?

SCHIJNDEL - De voedingsbron eiwitten zijn alles en hebben heel veel voordelen. Ze helpen je spieren opbouwen en behouden, zorgen ervoor dat je lichaam functioneert zoals het doet – van enzym-productie tot hormoonbalans én helpen je afvallen – en dat vet eraf te houden.

Waarom zijn eiwitten belangrijk voor het afvalproces?
Het effect is tweevoudig. Allereerst geven eiwitten je snel een verzadigd gevoel – en hoe sneller je het gevoel hebt dat je vol zit, hoe minder je eet. Denk er eens over na, wat is makkelijker weg te eten? Twee borden witte pasta met tomatensaus, of twee borden kip? Juist, dat eerste. Dit komt mede doordat je op kip moet kauwen, maar ook doordat de eiwitten in de kip je veel sneller het gevoel geven dat je verzadigd bent, het geeft namelijk sneller een seintje naar je hersenen dat zegt: ‘het is genoeg, gij veelvraat!’

Maar hoeveel eiwitten moet ik eten om af te kunnen vallen?
Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat zo’n 30 gram eiwitten tijdens de maaltijd je zowel een tevreden als verzadigd gevoel geven. Eenzelfde hoeveelheid heb je gemiddeld nodig voor optimale spiergroei- en onderhoud, dus dat komt goed uit. Hoe 30 gram eiwitten eruitziet? Een makkelijke manier om dit vast te stellen is om te kijken naar de grootte en dikte van je handpalm. Elk stuk vis, kip, vlees, tofu van die grootte zal zo’n 30 gram eiwitten bevatten. Het beste is om 30 gram eiwitten te verdelen over je maaltijden. Dus niet 10 – 20 – 60, maar 30 – 30 – 30.

Maakt het ook uit welke eiwitbron ik kies?
Hoeveel eiwitten je eet is belangrijk, maar het soort eiwitten dat je binnen krijgt is evenzo belangrijk. 'De kwaliteit is belangrijk, maar het gaat meer om de variatie’. Als je alleen maar kip eet, kan je de voedingsstoffen uit vlees (ijzer), vis (omega 3’s) en kikkererwten (vezels) ook gaan missen. Eet zo natuurlijk mogelijk en je zit wel goed. Op naar dat sixpack van je, maar pas op dat je niet weg kakelt.

 

Terug naar het overzicht

Copyright © DeMooiKrant.nl