Hoe bereid je knoflook als je de gezonde stoffen wilt behouden?

SCHIJNDEL - Knoflook werd al genoemd in de bijbel, koran en talmoed: eet regelmatig knoflook, het verheldert de geest, versterkt de mannelijkheid en verdrijft darmparasieten.

Mmm, lekker!, roept mijn zoon meestal als hij binnenkomt in de keuken en ik knoflook aan het fruiten ben. Wij eten het zowat dagelijks maar sinds kort het liefst vers, rauw of ik laat de knoflookschijfjes 10 minuten rusten voordat ik ze in de pan gooi.
Waarom vers? Dat komt doordat ik recent ontdekte dat driekwart van de gedroogde knoflooktenen die in de supermarkt liggen uit China komen. Het gebruik van chemicaliën is in de Chinese landbouw veel ruimer dan in Europa is toegestaan en wat te denken van de gevaarlijke chemicaliën waarmee de zeecontainers schoongemaakt worden. Daarnaast zijn deze gedroogde knollen minimaal 1 jaar oud en bevatten minder allicine dan verse knoflook.
En allicine is nou juist het stofje dat knoflook zo gezond maakt. De zwavelverbinding allicine verlaagt, in samenwerking met andere vitamines en mineralen die in knoflook zitten, het risico op hart- en vaatziektes, bestrijdt (schimmel)infecties en versterkt het immuunsysteem.
Het beste kun je knoflook rauw eten. Wil je het toch koken dan is het belangrijk dat je het volgende doet: plet of hak de knoflook in schijfjes , laat ze 10 minuten rusten en voeg ze dan pas bij het gerecht. De reden hiervan is dat allicine eigenlijk pas wordt gevormd (uit alliin en alliinase) nadat je knoflook kauwt, plet of in stukjes hakt. En dit proces duurt ongeveer 10 minuten. 
Tip: Maak zelf heerlijke kruidenboter met ongezouten roomboter, snufje zeezout, veel verse dille, peterselie, bieslook en rauwe, verse knoflook. 
Heb je een vraag voor de column? Stuur dan een mail naar info@puuurleven.nl 

Terug naar het overzicht

Copyright © DeMooiKrant.nl