Anita Wouters keramiek

Foto’s: Reem Groot en eigen beeld Anita Wouters

Anita Wouters is tien jaar geleden begonnen met het maken van handgevormde keramiek. Samen met een aantal schoonzussen volgde ze een cursus keramiek beschilderen bij het Heestershuis in Schijndel.

“De cursus werd gegeven door José van Esch, we beschilderden kant en klare objecten van keramiek”, vertelt de eenenzestigjarige kunstenaar. “Ik werd daar meteen zo enthousiast van dat ik op onderzoek uit ben gegaan. Ik kwam bij Victor Benckhuijsen terecht, hij gaf les bij het toenmalige MIK in Schijndel. Van hem leerde ik om vanuit gevoel te werken om zo je eigenheid weer te geven. Ook op het gebied van kleuren en glazuur heb ik veel van hem geleerd. Later, toen MIK stopte ben ik bij José lessen gaan volgen, daar was zij inmiddels mee gestart. Zij leerde me meer over materiaalgebruik en geduld en rust in mijn werk te brengen, dit voor een mooier resultaat.”

Nieuwe vaardigheden en technieken
Momenteel heeft Anita les van Elly Vergeer. “Elke docent geeft op een andere manier les, je leert elke keer weer nieuwe vaardigheden en technieken. Bijvoorbeeld het stoken in een Raku oven. Raku is een uit Japan afkomstige techniek waarbij de stukken gloeiend heet met tangen uit de oven worden gehaald en vervolgens in zaagsel worden gelegd. Het zaagsel gaat branden door de hitte van het keramiek waardoor zuurstof wordt onttrokken aan de klei en het glazuur. Ongeglazuurde delen worden zwart, hierdoor ontstaan speciale effecten. Door snelle afkoeling craqueleert het glazuur ook op een mooie en bijzondere manier. Het Raku stoken is een proces wat veel tijd in beslag neemt, bij Elly plannen we hier een paar keer per jaar een hele dag voor in.”

Imperfectie
Volgens Anita geeft het werken met klei haar veel voldoening. “Het is voor mij naast mijn werk een ultieme ontspanning. Later, wanneer ik met pensioen ben, ga ik me zeker nog meer toeleggen op keramiek. Het is elke keer weer verrassend wat er uit mijn handen komt. Ik houd ook absoluut niet van perfectie, dan zit er geen eigenheid meer in het werk. Het moet gewoon niet helemaal kloppen, ik wil mensen ‘triggeren’, uitdagen om nóg een keer te kijken. Ik werk meestal met grove chamotte, in verschillende kleuren. Wat de glazuur betreft ben ik van de afwisseling. De ene keer houd ik het bij natuurlijke kleuren, de andere keer zet ik er juist hele felle en sprekende kleuren op. In opdracht iets maken doe ik niet, dat werkt voor mij niet. Ik wil juist de klei het werk laten doen. Dat mijn stukken bij Her en Der staan vind ik geweldig, dat mensen het mooi genoeg vinden om te exposeren. Zo kan ik mijn werk ook aan meer mensen laten zien.”

 

Terug naar het overzicht

Copyright © DeMooiKrant.nl