Onsterfelijk Thunderdome in Citytheater

SCHIJNDEL - “Het startpunt van de Nederlandse dance-geschiedenis”, dat is volgens regisseur Ted Alkemade de relevantie van het hardcore house evenement Thunderdome. Zijn documentaire ‘Thunderdome never dies’ was afgelopen zaterdagavond te zien tijdens het documentairefestival Beholders in het Citytheater.

'Thunderdome never dies' vertelt de oorsprong en geschiedenis van het festival en ook de heropleving in 2017. De explosieve opkomst van het festival wordt herinnerd door de bedenkers die een inkijkje geven in hoe het organiseren van een muziekevenement in elkaar steekt. Het Thunderdomefeest op de Maasvlakte, Rotterdam, in 1994 draaide bijvoorbeeld acht ton verlies, financieel ging Thunderdome niet failliet door de gemaakte CD-inkomsten. Op het hoogtepunt van haar populariteit rond de eeuwwisseling stonden ouders tussen jonge gabbers door te stampen, wat tegenstrijdig was met het afzetten tegen de oudere generatie van de jaren daarvoor. Het begin van het einde.

Herrijzenis
Het accent van de documentaire ligt echter niet op de dalen maar op de onsterfelijkheid als wortel van de jeugdcultuur der gabbers. Mede-oprichter Irfan van Ewijk stak na afloop de loftrompet over de fans. “Het bestaansrecht is te danken aan de fans die door de jaren heen Thunderdome saamhorigheid en kleur gaven.” Brandmanager Francois Maas was een van die gabbers uit de beginjaren. “De mooiste scéne van onze documentaire vind ik het 25-jarige jubileum in 2017. De herrijzenis van Thunderdome valt samen met het verwerken van het verlies van Maas zijn vader. Het is een mooi contrast van puur verdriet en Thunderdome als uitlaatklep en verwerkingsproces”, aldus mede-maker Vera Holland.

Onzekerheden
Het filmen van de documentaire werd gedaan met nul budget waardoor Alkemade en Holland moesten improviseren met het regelen van de apparatuur, studio en vrijgemaakte tijd. “Tijdens het maken was het op voorhand lastig om het vertrouwen winnen bij bronnen als onbekende, maar mede dankzij vele uren meelopen zonder camera is het gelukt.” 
Net als vele anderen in de evenementenindustrie blijft het onzeker of Thunderdome de ‘corona-dolksteek’ overleeft. Thunderdome never dies maakt in ieder geval duidelijk hoe Thunderdome is ontstaan en hoe de cultuur ervan beleefd wordt door fans en organisatie. Het negatieve imago wat kleeft aan gabbers (XTC-gebruik en vermeende extreemrechtse uitingen) blijft onderbelicht in de documentaire. Desalniettemin keek het publiek gefascineerd naar het hard core verhaal waar je na veel geluid toch stil van werd.

Terug naar het overzicht

Copyright © DeMooiKrant.nl